Kolano biegacza

W wyniku przeciążenia organizmu dochodzi do różnych sytuacji, w których jesteśmy narażeni kontuzje. Zmiany te dotykają nie tylko osób aktywnych fizycznie, ale także tych, którzy wykonują na co dzień szereg powtarzalnych czynności. Pracownicy biurowi, montażyści, kierowcy, zawodowi sportowcy – u wszystkich istnieje ryzyko rozwoju schorzenia, na przykład takiego, jak kolano biegacza.

Kolano biegacza – charakterystyka

Ta łatwa do zapamiętania nazwa określa zespół chorobowy, którego przyczyną są przeciążenia przyczepu pasma biodrowo-piszczelowego. Powstają podczas nadmiernego nadwyrężania nóg w trakcie aktywności fizycznej (szczególnie biegania i skakania – stąd nazwa), ale także wchodzenia po schodach, wykonywania pracy stojącej czy gier zespołowych (piłka nożna, siatkówka, koszykówka).

Kolano biegacza – jakie są objawy?

Pierwszym symptomem sugerującym, że mamy do czynienia z kolanem biegacza, jest kujący ból w okolicy kolana, a dokładniej w jego przednio-bocznej części. To właśnie tam zlokalizowane są połączenia między piszczelem a pasmem biodrowo-piszczelowym. Pacjenci skarżą się na dyskomfort w trakcie biegania, który z czasem może uniemożliwiać sprawne chodzenie, zwłaszcza po schodach. Z czasem wokół kolana biegacza mogą pojawić się tkliwy obrzęk i zaczerwienienie.

Leczenie i rehabilitacja kolana biegacza

Do ortopedy należy zgłosić się, gdy objawy bólowe nie ustępują po odpoczynku. Kucie w przednio-bocznej części kolana może wyraźnie obniżyć samopoczucie i utrudnić codziennej funkcjonowanie, dlatego nie należy bagatelizować żadnych symptomów sugerujących kolano biegacza. Dla prawidłowej diagnozy konieczna jest konsultacja lekarzem, który na podstawie wywiadu określi, z jakiego typu zwyrodnieniem ma do czynienia.

Zwykle stosuje się leczenie polegające na złagodzeniu bólu oraz zahamowaniu stanu zapalnego, jeśli taki zostanie zdiagnozowany. Następnie specjalista może zaproponować terapię Angel System® (metodę na bazie komórek macierzystych wykorzystywanych do odbudowy i regeneracji uszkodzonych tkanek), terapię Orthokine® (polegającą na podaniu pacjentowi jego własnych białek ochronnych pochodzących z krwi), a także zlecić rehabilitację pod okiem fizjoterapeuty.