Ścięgno Achillesa

Zbyt intensywny wysiłek fizyczny może prowadzić do bólu ścięgna Achillesa, spowodowanego naderwaniem bądź rozwojem stanu zapalnego. Oba schorzenia dotykają profesjonalnych biegaczy, choć zdarzają się również u osób, które nie przestrzegają prawidłowych nawyków podczas uprawiania sportu.

Ścięgno Achillesa – charakterystyka

Ścięgnem Achillesa nazywa się włókniste pasmo tkanki łącznej w tylnej części podudzia, które odpowiedzialne jest za chodzenie, a dokładniej ruch stopy w górę i w dół. Nazwa pochodzi od mitycznej postaci Achillesa, którego jedynym słabym punktem była właśnie pięta. Struktura ta, będąca przedłużeniem dolnych mięśni nóg, jest podatna na urazy spowodowane nadmiernym przeciążeniem.

Do przyczyn bólu ze względu na naderwanie lub zapalenie ścięgna zalicza się niewystarczającą rozgrzewkę, zbyt intensywny trening oraz brak prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń. Z tego powodu konieczne może okazać się nie tylko leczenie, ale także podjęcie rehabilitacji zarówno u profesjonalnych sportowców, jak i amatorów aktywności fizycznej.

Ból ścięgna Achillesa – objawy naderwania i zapalenia

Wspomnieliśmy już o silnym bólu w okolicy łydki oraz pięty — to jeden z głównych objawów, jaki towarzyszy problemom ze ścięgnem Achillesa, choć nie jedyny. Należy wyróżnić tu dwa stany chorobowe:

1. Naderwaniu dolnych partii mięśni nóg może towarzyszyć nasilający się dyskomfort podczas chodzenia, tkliwość miejsca objętego schorzeniem, a nawet obrzęk i zesztywnienie mięśnia. Ból nasila się w nocy oraz tuż po przebudzeniu.
  2. Zapaleniu ścięgna Achillesa towarzyszy dyskomfort, który utrudnia poruszanie się, uniemożliwiając uprawianie aktywności fizycznej. Charakterystyczny dla tego stanu jest fakt, że po chwilowym ustąpieniu ból może się nasilać, nawet mimo przyjmowania leków przeciwzapalnych.

Jak długo trwa leczenie i rehabilitacja ścięgna Achillesa?

W przypadku pojawienia się objawów bólowych należy skonsultować się z lekarzem. Rozpoznanie naderwania bądź zapalenia odbywa się poprzez przeprowadzenie wywiadu oraz badań USG. Specjalista zabezpiecza i unieruchamia kończynę, schładza ją przy użyciu zimnego okładu, a następnie proponuje metodę leczenia dopasowaną do charakterystyki schorzenia.

Leczenie naderwanego ścięgna odbywa się przy użyciu metody Angel System®, która wykorzystuje komórki macierzyste do odbudowy uszkodzonych tkanek. Leczenie stanu zapalnego wymaga zastosowania Terapii Orthokine®, polegającej na podawaniu białek ochronnych wytworzonych z krwi pacjenta.

Późniejsza rehabilitacja ścięgna Achillesa przybiera zwykle formę terapii manualnej (fizjoterapii) oraz regularnych ćwiczeń pozwalających na przywrócenie tkanek do stanu sprzed okresy występowania dolegliwości bólowych.