Łokieć golfisty

Nazwa schorzenia może być nieco myląca, ponieważ dotyka nie tylko sportowców, ale także osób pracujących na co dzień w branży technicznej lub przy komputerze. Jego pełna nazwa to entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Brak reakcji na objawy może przyczynić do potęgowania bólu w wewnętrznej stronie stawu łokciowego, a z czasem doprowadzić do wyraźnie wyczuwalnego dyskomfortu podczas wykonywania codziennych obowiązków. Rozwiązaniem jest w tym przypadku podjęcie leczenia oraz rehabilitacja.

Jakim schorzeniem jest łokieć golfisty i kogo dotyczy?

Nie bez przyczyny chorobie tej nadano właśnie takie miano. Łokieć golfisty diagnozuje się u osób aktywnych, które zawodowo lub amatorsko uprawiają takie sporty, jak tenis, squash czy wspomniany golf. Do grupy ryzyka należą jednak przede wszystkim ci, którzy pracują na co dzień przy komputerze, są zawodowymi kierowcami lub realizują się na stanowiskach technicznych wykonujący powtarzalne czynności: należą więc do nich także montażyści, mechanicy oraz instalatorzy.

Łokieć golfisty – objawy

Symptomy entezopatii nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej należą do dość charakterystycznych. Specjaliści wymieniają wspomniany już ból po wewnętrznej stronie stawu łokciowego. Dyskomfort wzmaga się podczas poruszania ręką, chwytania przedmiotów i dźwigania, ale nie przyczynia się w sposób rażący do ograniczenia ruchu. W przypadku łokcia golfisty dalsze wykonywanie czynności jest możliwe, choć wiąże się z wyczuwalną niewygodą.

Z czasem, a zatem jeśli pacjent nie podejmuje żadnych czynności w celu złagodzenia bólu, łokieć golfisty może doprowadzić do zesztywnienia i mrowienia części przedramienia. Zwłaszcza sportowcy nierzadko skarżą się wyraźne uczucie ucisku w rowku łokciowym, który uniemożliwia wykonywanie efektywnego treningu. Dlatego ważna jest trafna diagnostyka.

Jak leczyć łokieć golfisty?

Ból i dyskomfort wynikają z przeciążenia przyczepów mięśni zginaczy nadgarstka. Mikrourazom ulegają w ten sposób m.in. włókna kolagenowe ścięgien odpowiedzialne za prawidłową pracę przedramienia. W takim przypadku zaleca się przeprowadzenie terapii Orthokine®. Metoda ta wykorzystuje namnożone białka uzyskane z krwi pacjenta, mające na celu zablokowanie receptorów zapalnych na poziomie komórkowym (tym samym leczących przyczynę dolegliwości) oraz frakcje krwi zawierające czynniki wzrostu, które przyczyniają się do regeneracji uszkodzonej tkanki. Uzupełnieniem leczenia jest rehabilitacja prowadzona pod okiem fizjoterapeuty.