Rwa barkowa

Korzeniowy zespół bólowy odcinka szyjnego kręgosłupa, czyli inaczej rwa barkowa, to schorzenie neurologiczne, które dotyka nie tylko pracowników fizycznych czy sportowców, ale także osób pracujących na co dzień przy komputerze. Jej objawy są dość charakterystyczne, prawidłowe rozpoznanie nie sprawia więc specjalistom trudności. Istotne jest to, aby po pojawieniu się pierwszych symptomów umówić się na konsultacje. Im wcześniej pacjent podda się leczeniu oraz zacznie wykonywać zalecane ćwiczenia, tym szybciej pozbędzie się dyskomfortu.

Jak rozpoznać rwę barkową?

Schorzenie to znane jest pod kilkoma określeniami. Możemy mówić o korzeniowym zespole bólów odcinka szyjnego kręgosłupa, neuralgii barkowej, rwie ramiennej czy brachialgii. Do objawów zalicza się nagły, silny ból w okolicy barków, ramion oraz szyi. Z niektórych przypadkach promieniuje on w stronę pozostałych odcinków kręgosłupa oraz powoduje drętwienie kończyn górnych, co ostatecznie utrudnia swobodne poruszanie się. Brak leczenia i ćwiczeń w ramach fizjoterapii może potęgować ból, a tym samym skutecznie zakłócać prawidłowe funkcjonowanie.

Leczenie rwy barkowej

W przypadku pojawienia się już pierwszych niepokojących objawów sugerujących rwę barkową ważne jest zgłoszenie się do specjalisty. Lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem, a następnie zleca wykonanie niezbędnych badań (w niektórych przypadkach konieczne okaże się poddanie rezonansowi magnetycznemu lub tomografii komputerowej). Zapobieganie objawom brachialgii w postaci fizjoterapii jest szczególnie istotne nie tylko w pierwszych, ale i kolejnych dniach leczenia. Do obecnie stosowanych metod w Bio Ortopeda zalicza się:

• Terapię Orthokine® dla szyjnego odcinka kręgosłupa, która polega na podawaniu specjalnie wyselekcjonowanych białek z krwi pacjenta,
  • mezoterapię kolagenową dla odcinka szyjnego kręgosłupa i mięśni obręczy barkowej, która polega na wstrzyknięciu określonej dawki kolagenu w obszar objęty bólem.

Ćwiczenia rwy barkowej jako element fizjoterapii

W zapobieganiu dyskomfortu charakterystycznego dla rwy barkowej ważną rolę odgrywa fizjoterapia. Regularne wykonywanie zalecanych ćwiczeń może wyraźnie zmniejszyć napięcie mięśniowe, a tym samym złagodzić ból. Pacjent musi jednak zdawać sobie sprawę, że leczenie schorzeń tego typu bywa czasochłonne. Ważnym aspektem radzenia sobie z bólem są ćwiczenia konsultowane uprzednio z fizjoterapeutą.