Leczenie biologiczne stawów

zwyrodnienie stawów

Artroza to choroba zwyrodnieniowa stawów, której nie można całkowicie wyleczyć. Choć cudowny lek na tę przykrą dolegliwość nie istnieje, nie oznacza to wcale, że jej rozwoju nie można spowolnić. Sporo można zrobić samemu, np. dbając o odpowiednią dawkę ruchu i zdrową dietę, bogatą w białko, kwasy omega-3 oraz witaminę D. Leczenie artrozy jest w pewnym stopniu możliwe, jeśli chory będzie przyjmował specjalistyczne specyfiki, np. z glukozaminę. Skuteczność takich preparatów jest jednak ograniczona; jeśli choroba jest zaawansowana, pomóc może sprawdzone leczenie biologiczne stawów.

Jest to efekt biologicznych procesów mechanicznych. Istnieje wiele przyczyn zapoczątkowania artrozy: m.in. predyspozycje genetyczne, nadwaga, przepracowanie lub duża intensywność ruchowa podczas uprawiania sportu. Powodowane przez artrozę zmiany strukturalne stawu mogą doprowadzić do poważnego ograniczenia jego funkcji ruchowych. Uszkodzona zostaje ponadto chrząstka stawowa. Występują stwardnienia kości w warstwie podchrzęstnej, a ponadto mogą powstawać wyrośle kostne i torbiele podchrzęstne. Istnieje również ryzyko wystąpienia zaburzeń funkcji błony maziowej. W takich przypadkach niezbędne jest leczenie zwyrodnienia stawów.

Zwyrodnienie stawów może zostać zapoczątkowane już w drugiej i trzeciej dekadzie życia. Dane szacunkowe podają, że już u ok. 50% Polaków po 30-stym roku życia występują początkowe zmiany degeneracyjne stawów. U osób starszych procent dotkniętych tego typu problemem rośnie.

Artroza może mieć bezobjawowy charakter w stadium początkowym. Pierwszym sygnałem oznaczającym rozwój choroby jest zmęczenie kończyn oraz ogólne poczucie zmęczenia organizmu. Ponadto objawem jest nasilający się podczas wysiłku fizycznego ból stawów. Wraz z upływem czasu ruchomość stawów ulega pogorszeniu – zaczynają pojawiać się przykurcze zgięciowe, a ból występuje nie tylko w dzień (podczas wysiłku), ale również w nocy. Charakterystyczną cechą artrozy jest również powiększający się i zniekształcony obrys chorego stawu. Problem zwyrodnieniowy dotyczy najczęściej stawów kolanowych i biodrowych.

Nowo prowadzone badania oraz generalny postęp w dziedzinie medycyny pozwala lekarzom na coraz lepsze zrozumienie biologicznych przyczyn artrozy. Dzięki temu rozszerzono przyczyny choroby zwyrodnieniowej – ta dolegliwość może bowiem dotknąć każdego.
W rozwoju choroby kluczową rolę odgrywa agresywny mediator białkowy – interleukina-1 (IL-1) – odpowiedzialny za pobudzanie stawów. W zwalczaniu agresywnego mediatora białkowego pomaga leczenie biologiczne stawów polegające na podaniu białka ochronnego w roztworze surowicy z krwi chorego.

leczenie biologiczne stawów

Skuteczne leczenie artrozy

Wyjątkowo skuteczne i zaawansowane technologicznie leczenie zwyrodnienia stawów dostępne jest w klinice Bio Ortopeda w Zielonej Górze przy ulicy Kupieckiej 32b. Mowa o najnowocześniejszych terapiach biologicznych, które nie tylko przynoszą wyśmienite efekty, ale także są mało inwazyjne i niezwykle bezpieczne. Tego typu specjalistyczne leczenie artrozy sprawia, że rozwój choroby znacznie spowalnia lub nawet zostaje całkowicie powstrzymany. Co ważne, korzyści ze stosowania tych terapii odnoszą pacjenci w każdym wieku, obu płci i o różnym stopniu zaawansowania choroby.

Leczenie artrozy za pomocą terapii biologicznej Orthokine® zalicza się do najskuteczniejszych obecnie metod terapeutycznych stosowanych w leczeniu zwyrodnienia stawów oraz bólów pleców. Leczenie biologiczne stawów polega na iniekcyjnym podaniu białek ochronnych, które wytwarza się i namnaża z krwi pacjenta. Dzięki temu jest to nie tylko skuteczna, ale przede wszystkim bezpieczna forma terapii. Po pobraniu krwi od pacjenta przechowuje się ją w temperaturze 37°C w inkubatorze, gdzie syntetyzowane są białka ochronne. Następnie oddziela się surowicę z białkami ochronnymi od skrzepu krwi i podaje iniekcyjnie pacjentowi w objęty zwyrodnieniem staw. Zabieg wykonuje się 1-3 razy w tygodniu. Leczenie zwyrodnienia stawów terapią Orthokine® zostało opracowane przez niemieckich naukowców i jest stosowane od 1998 roku. Wysoka skuteczność terapii wynika z faktu, że pacjentowi podaje się białka ochronne wytworzone z jego własnej krwi, które nie zawierają żadnych obcych substancji. Oznacza to, że negatywna reakcja organizmu na podane białko jest praktycznie niemożliwa. Wskutek podania białka dochodzi do przywrócenia równowagi w miejscu objętym stanem zapalnym, zahamowania lub powstrzymania niszczenia tkanek, a także uśmierzenia lub całkowitego zlikwidowania bólu wywołanego zwyrodnieniem.

Wszechstronna terapia na stawy

Zastosowanie terapii biologicznych, w tym leczenie stawów komórkami macierzystymi, sprawia, że komfort życia chorego na artrozę ulega wyraźnej poprawie. Warto wiedzieć, że zwyrodnienie stawów może dotyczyć zarówno kręgosłupa, jak i wielu innych stawów, np. kolanowych, biodrowych, a także tych znajdujących się w obrębie kończyn górnych. We wszystkich tych przypadkach jesteśmy w stanie pomóc, skutecznie walcząc z charakterystycznymi dla tej choroby głębokimi i tępymi bólami. Jednak leczenie zwyrodnienia stawów dostępne w zielonogórskiej klinice Bio Ortopeda przynosi ulgę nie tylko w stanach ostrej artrozy czy też chondromalacji chrząstki stawowej. Dolegliwości w obrębie stawów są przecież objawem także innych chorób; leczenie stawów stosowane w naszej klinice pomaga pacjentom w wielu takich przypadkach. Jedną z najskuteczniejszych metod jest wstrzykiwanie kwasu hialuronowego do stawów kolanowych, które może przynieść ulgę w cierpieniu na wiele miesięcy. Leczenie stawów przez wstrzyknięcie kwasu hialuronowego polega na zastosowaniu innowacyjnego produktu RenehaVis zawierającego 1,4 ml hialuronianu sodu. Iniekcja RenehaVis pozwala uzupełnić występujący naturalnie hialuronian sodu, a tym samym złagodzić ból związany z chorobą zwyrodnieniową stawu kolanowego. Efekty zabiegu utrzymują się od roku do dwóch lat.

leczenie zwyrodnienia stawów

Artroza – odpowiednia dieta

Wśród przyczyn artrozy możemy wymienić nadwagę oraz otyłość. Zwiększona masa ciała przyczynia się do stałego obciążania stawów, szczególnie biodrowych oraz kolanowych. Warto więc pamiętać, że leczenie artrozy może się odbywać również poprzez zmianę dotychczasowych nawyków żywieniowych. Aby ułożyć dietę odpowiednią dla osoby z artrozą, warto udać się do dietetyka, który ustali indywidualne zapotrzebowanie energetyczne i ułoży plan żywieniowy dostosowany do potrzeb danej osoby. Leczenie zwyrodnienia stawów przy zachowaniu prawidłowej diety pozwala dostarczyć organizmowi cenne składniki korzystnie wpływające na stan stawów. Przyjmuje się, że dieta u osób cierpiących na artrozę powinna być bogata w białko, kwasy omega-3 oraz witaminę D. Równocześnie należy ograniczyć spożycie soli kuchennej, smażonych potraw, napojów gazowanych, gotowych dań i jedzenia typu fast food, a także alkoholu oraz nikotyny.