Jak należy dbać o stawy? Co robić, by stawy były zdrowe i mocne?

Siedzący tryb życia z nieznaczną aktywnością fizyczną generuje szereg problemów ze zdrowiem. Dolegliwości stawów są obecnie bardzo powszechne i z biegiem czasu mogą się one nasilać. Procesom naturalnego zużywania się chrząstki nie można całkowicie zapobiec, da się jednak opóźnić je i mocno ograniczyć. Jak to zrobić? Najlepiej wdrożyć kilka zdrowych nawyków, które pomogą w zachowaniu pierwotnej kondycji stawów przez długi czas…

Zadbaj o stawy dbając o wagę

Otyłość bardzo często przyczynia się do rozwoju zwyrodnień reumatoidalnych. Najczęściej, dodatkowe kilogramy negatywnie wpływają na stawy kolanowe, biodrowe, niekiedy też stawy rąk. Osoba z nadwagą lub otyłością naraża je na znacznie większe przeciążenia, co powoduje  szybsze zużycie tkanki kostnej i tworzenie stanów zapalnych.

Jak temu zaradzić? Należy przede wszystkim dbać o prawidłową masę ciała. Nadwaga ma niekorzystny wpływ na kondycję stawów, a jednocześnie zmniejsza chęć do podejmowania aktywności fizycznej. Zbyt duża liczba nadmiarowych kilogramów prowadzi do mechanicznych uszkodzeń chrząstki stawowej, co już w stosunkowo młodym wieku może wywołać ból oraz sztywność.

Aktywność fizyczna to podstawa

Aby zachować stawy w doskonałej kondycji, warto postawić na sport. Bieganie, jazda na rowerze, nordic walking czy joga bardzo korzystnie wpływa zarówno na stawy, jak i kręgosłup. Nie trzeba od razu stawiać na profesjonalne i wyczerpujące treningi – już umiarkowana aktywność fizyczna wspomaga zwiększenie objętości tkanki chrzęstnej stawów i polepszenie ich pracy.

Ćwiczenia zwiększają przy tym ukrwienie i dotlenienie stawów, co przekłada się na ich sprawność. Przy regularnej aktywności fizycznej, można zauważyć większą ruchomość kończyn, lepszą stabilizację połączeń kostnych i brak bólu przy podejmowaniu jakichkolwiek czynności. Choć aktywność fizyczna może być postrzegana jako działanie profilaktyczne, osoby cierpiące na dolegliwości stawów również powinny postawić na sport. Liczne badania potwierdzają, że regularne ćwiczenia skracają ataki bólu, będącego następstwem rozwijających się stanów zapalnych stawów.

Zadbaj o zdrowy styl życia

Problemy ze stawami mogą wynikać pośrednio z czynności wykonywanych w trakcie pracy. Osoby realizujące określone zadania oraz pracownicy fizyczni są znacznie bardziej narażeni na tego typu dolegliwości. Dlatego tak istotne jest przestrzeganie zasad BHP w miejscu pracy. Dotyczy to także osób obejmujących stanowiska biurowe – właściwa postawa oraz częste krótkie przerwy na rozciąganie ciała przy czynnościach siedzących będą mieć zbawienny wpływ na stawy.

Warto wystrzegać się niewłaściwych nawyków również w domu. Zgarbiona postawa przed telewizorem, noszenie zbyt ciężkich torebek z zakupami czy nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia także mogą negatywnie odbić się na kondycję stawów. Dlatego warto wyeliminować niewłaściwe zachowania, ponieważ mogą one przyczynić się do problemów ze stawami w przyszłości.

Comments are closed here.