Pomóż sobie w artrozie, dzięki odpowiedniej i zbilansowanej diecie

Dieta przy artrozie

Artroza to choroba zwyrodnieniowa stawów, która dotyka nie tylko osoby w podeszłym wieku, niestety coraz częściej także młode pokolenie. Nie można jej wyleczyć, jednak są sposoby, aby zahamować jej rozwój, bądź w niektórych przypadkach całkowicie zatrzymać. Kluczowa tutaj okazuje się prawidłowa dieta i regularna aktywność fizyczna.

Co jeść, aby zahamować proces choroby zwyrodnieniowej stawów?

Przede wszystkim należy zacząć od tego, że dieta osób cierpiących na artrozę będzie zupełnie inna. Na początku należy określić dzienne zapotrzebowanie żywieniowe, które zależne jest od wagi, wzrostu, a także prowadzonego stylu życia oraz częstotliwości wykonywanej aktywności fizycznej. Prawidłowa dieta w artrozie nie tylko zahamuje rozwój choroby- pomoże także w utrzymaniu prawidłowej wagi. To bardzo ważny aspekt, ponieważ nadwaga przyczynia się do rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawów. Do codziennego jadłospisu należy włączyć produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Zawierają je przede wszystkim ryby: łosoś, makrela, halibut, pstrąg, orzechy włoskie, migdały, awokado, pestki dyni, a także zielone warzywa, takie jak brokuły, kapusta, zielony groszek. Kwasy omega-3 zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu, obniżają poziom cholesterolu i przede wszystkim wzmacniają stawy i kości, chronią przed zapaleniem stawów, zmniejszają ryzyko kontuzji i łagodzą bóle stawowe.

Szczególną uwagę należy zwrócić również na spożywanie dużej ilości warzyw i owoców. Wybierajmy te, które zawierają dużą ilość antyoksydantów, czyli z witaminą C, beta-karotenem i flawonoidami. Spowalniają procesy starzenia się stawów i powstawania zwyrodnień. Spożywaj więc dużo marchewki, ogórków, pora, kapusty, brokułów, buraków, kiełków, pietruszki i cytrusów. Nie zapominajmy o pieczywie pełnoziarnistym, niełuskanym ryżu, makaronach razowych, otrębach i warzywach strączkowych, które dostarczają cennego błonnika i witamin z grupy B. Spożywanie ich pomoże nam utrzymać prawidłową wagę i mają działanie łagodzące objawy stresu. Nie możemy zapomnieć o prawidłowym nawodnieniu. W ciągu dnia zaleca się picie minimum 1,5 do 2 litrów wody.

Skoro już wiemy, co powinniśmy jeść- warto dowiedzieć się czego unikać w diecie

Ograniczając pewne grupy pokarmów, możemy w znaczący sposób wpłynąć na zdrowie naszych stawów. Tłuszcz zwierzęcy, czerwone mięso, białe, pszenne pieczywo, produkty zrobione z mąki typu 450-650, potrawy smażone, żywność przetworzona, mocna kawa i herbata, a także alkohol to produkty, które powinno się ograniczyć w znacznym stopniu.

Pamiętajcie, że zdrowa i zbilansowana dieta to podstawa, jeśli chcemy utrzymać nasze stawy w zdrowiu jak najdłużej.

Comments are closed here.